Ben jij een veganist of zou je wel eens een vegan dieet willen proberen? Dat veganisten voedingsstoffen te kort zouden komen is verleden tijd. Steeds vaker zien we topatleten die een veganistisch dieet volgen, juist voor gezondheidsvoordelen en het behalen van nog betere sportprestaties. Toch maken velen zich nog steeds vaak druk over een eiwittekort, maar met een vegan dieet kun je prima genoeg eiwitten binnen krijgen. Zelfs als je sport! In dit blog zullen we je meer vertellen over hoe het precies zit met eiwitten in combinatie met een vegan dieet en zullen we nog meer vragen beantwoorden omtrent een plantaardig sportdieet.

Plantaardige eiwitten voor veganisten

Eiwitten leveren energie, maar zijn vooral belangrijk als bouwstof. Ze spelen een rol bij de aanmaak van celstructuren en de productie van hormonen en enzymen. Deze bouwstof is vooral heel populair onder de sporters omdat ze een grote rol spelen bij het onderhoud en herstel van spiermassa.

Als veganist kun je ruim voldoende eiwitten binnenkrijgen. Voorbeelden van plantaardige eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld noten, zaden, bonen of linzen. Juist hebben deze bronnen nog een groot voordeel. Zo gaan ze niet gepaard met hormonen, antibiotica, cholesterol en een boel verzadigde vetten die je wel in dierlijke eiwitten vindt. Bijwerkingen van deze stoffen zijn namelijk ongezond en kunnen het functioneren van het lichaam belemmeren. Dit is dan ook een groot gezondheidsvoordeel om een vegan dieet te volgen voor veel atleten.

Gevarieerd eten is belangrijk om alle zogenoemde 22 aminozuren binnen te krijgen. Door verschillende plantaardige eiwitbronnen te combineren die samen alle aminozuren bevatten, kan het lichaam zelf een eiwit maken met alle 22 aminozuren. Combinaties die hier goed voor werken zijn bijvoorbeeld granen en peulvruchten of granen samen met noten.

Energie

Plantaardige voedingsmiddelen hebben over het algemeen een hoger vezelgehalte. Het voordeel daarvan? Je hebt sneller een verzadigd gevoel dan bij een dierlijk voedingspatroon. Dit komt door de energetische dichtheid wat inhoudt dat je meer moet eten om dezelfde hoeveelheid energie binnen te krijgen. Als je wilt afvallen is dit natuurlijk ideaal omdat je bijna niet te maken hebt met een hongergevoel.

Hoe helpt een vegan dieet je sportprestaties te behalen?

De basis van sportprestaties heeft alles te maken met training en herstel. Als je steeds zwaarder traint, ontstaan er kleine scheurtjes in je spieren, omdat je lichaam zwaarder werk verricht dan normaal en dat is het niet gewend. Vervolgens compenseert je lichaam de schade, maar dit keer wordt er nog een schepje bovenop gedaan om de situatie de volgende keer te voorkomen. Dit wordt ook wel supercompensatie genoemd. Als het proces zich blijft herhalen worden we dus sterker.

Eiwitten helpen de spieren te herstellen. Deze macronutriënt vult namelijk de spieren op waardoor er nieuw spierweefsel ontstaat. Zoals we al eerder vertelden bevat een vegan dieet weinig verzadigd vet en cholesterol wat zorgt voor een uitstekende bloedsomloop. herbivoren herstellen over het algemeen sneller en dat is een pluspunt! Wie sneller herstelt kan meer trainen en dus ook meer vooruitgang boeken.

Wat mag je eten tijdens een vegan dieet?

Een vegan dieet is vrij van alle dierlijke producten. Dat betekent natuurlijk geen vlees en vis, maar ook boter, melk, kaas, eieren bijvoorbeeld zijn uitgesloten van het plantaardige dieet. Maar wat eet je dan nog wel? Omdat het eten van dierlijke producten zo’n gewoonte is geworden in ons dagelijkse leven vinden we het maar lastig om te bedenken wat er dan wel kan. Met ingrediënten zoals groenten, fruit, granen, peulvruchten, noten, soja, zaden en kruiden kun je eindeloos combineren.

Of maak het jezelf nog makkelijker, want ook wij leveren sinds kort ook vegan maaltijden! Net zoals onze andere maaltijden passen deze perfect binnen een sportdieet, want ze zijn super gezond en rijk aan eiwitten. In onze sport meals gebruiken we soja als eiwitbron. Naast eiwitten bevat soja ook veel vezels en juist weinig verzadigde vetten en cholesterol. Bovendien is soja een belangrijke leverancier van kalium, magnesium, mangaan en koper. Deze vegan sportmaaltijden passen dus uiteraard uitstekend in het dieet van veganisten, zo hebben we een vegan pasta bolognese en is ook de vegan kip Teriyaki een echte aanrader!